မဂၤလာပါ

လႈိက္လွဲစြာ ႏႈတ္ခြန္းဆက္သပါတယ္။ ဒီဘေလာ႔ဂ္က ကၽြန္မရဲ့ ဘ၀ျဖတ္သန္းမႈ၊ အေတြ႔အၾကံဳ၊ ခံစားမႈအေတြးအျမင္၊ ဗဟုသုတ၊ က်န္းမာေရးပညာေပး စတာေတြကို ကၽြန္မ ေရးတတ္သလို ေရးၿပီး အမ်ားသိေအာင္ ျပန္လည္မွ်ေ၀ရင္းနဲ႔ မွတ္တမ္းအျဖစ္ သိမ္းဆည္းထားရာ ေနရာတခုသာ ျဖစ္ပါတယ္။ တျခားဆိုက္ေတြက ႏွစ္သက္သေဘာက်တဲ့ ပို႔စ္တခ်ိဳ႔ကို ျပန္လည္ကူးယူ ေဖၚျပထားတဲ့ပို႔စ္ အနည္းငယ္လည္း ရွိပါတယ္။ C-Box ေဘးမွာ ကပ္လွ်က္ ဆိုက္ဘားမွာ က႑အလိုက္ Labels ေတြ ခြဲထားတဲ့အထဲမွာလည္း ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ရာကို ေရြးဖတ္ႏိုင္ပါတယ္။ လာလည္သူ အားလံုးကို ေက်းဇူးအထူး တင္ရွိပါတယ္။
ရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ့ၾကပါေစ..


ျမတ္ဗုဒၶ၏ ေမတၱာတရား

ျမတ္ဗုဒၶ၏ ေမတၱာတရား
(ေအာက္က ေမတၱာပို႔သီခ်င္းနဲ႔ စာသား ပါဠိ၊ အဂၤလိပ္၊ ျမန္မာ ကို ပိုမိုျပည့္စံုစြာ ေလ့လာခ်င္သူမ်ားအတြက္ ပို႔စ္ကိုဒီေနရာမွာ Click ၿပီး ေလ့လာႏိုင္ပါတယ္။

၂၄ ပစၥည္း ပ႒ာန္းအဓိပၸာယ္ (၂)


အပိုင္း (၁) ေဟတုပစၥည္းမွ ပူေရဇာတပစၥည္းအထိကို ဒီေနရာမွာ http://nge-naing.blogspot.com.au/2016/05/blog-post.html ဖတ္ႏိုင္ပါတယ္။ 

အပိုင္း (၂) ပစာၦာဇာတပစၥည္း မွ အ၀ိဂတပစၥည္းအထိ

ျမတ္စြာဘုရားက ဒီတေလာကလံုးမွာ ၂၄ ပစၥည္းနဲ႔ ဆက္ႏြယ္ၿပီးျဖစ္ေနပ်က္ေနတာေတြကို ညာဏ္က်က္စားၿပီး ဆင္ျခင္လိုက္တဲ့အခါမွာ ေရာင္ျခည္ေျခာက္သြယ္ ကြန္႔ျမဴလာတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားပံု ပန္းခ်ီကားေတြမွာ ေတြ႔ရတဲ့ မ်က္ႏွာပတ္ပတ္လည္မွာ ျဖာထြက္ေနတဲ့ ေရာင္ျခည္ေတြက ပ႒ာန္းေၾကာင့္ ေပၚလာတယ္ဆိုတဲ့ အသိနဲ႔ ပ႒ာန္းရဲ့ တန္ခိုးကို ခန္႔မွန္းလို႔ ရႏိုင္ပါတယ္။ ဆရာၾကီး ေဒါက္တာမင္းတင္မြန္ရဲ့ ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္ ၂၀၁၅ ဇန္န၀ါရီက စကၤာပူမွာ ေဟာေျပာထားတဲ့ ရုပ္သံတခုမွာ ေျပာထားတာက ၁၉၈၆ ခုႏွစ္ကေန အခုထိ ဆရာၾကီးက ပ႒ာန္းရြတ္တာ တေန႔မွ မပ်က္ေသးဘူး၊ တရားစခန္း ၀င္ေနတဲ့အခ်ိန္ေတြမွာဆိုရင္လညး္ စၾကၤံေလွ်ာက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ရြတ္ပါတယ္လို႔ ေျပာထားတယ္။ ကဗ်ာတပုဒ္ကိုေတာင္ အဓိပၸာယ္မသိရင္ အလြတ္က်က္လို႔ မရတတ္တဲ့ ကၽြန္မဟာ ပဌာန္းကိုလည္း ဒီအတိုင္းပဲ ဆယ္ေက်ာ္သက္အရြယ္ကတည္းကေန အခုထိ အႏွစ္ ၃၀ နီးပါး ရြတ္လာခဲ့ေပမဲ့ ဘယ္တုန္းကမွ အလြတ္မရခဲ့ဘူး။

အရင္ကာလ တေလွ်ာက္လံုး ပဌာန္းအဓိပၸာယ္ကို ဘယ္မွာမွ ရွာမေတြ႔ရာကေန မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ဆရာၾကီးေဒါက္တာမင္းတင္မြန္ရဲ့ အဘိဓမၼာသင္တန္း ပစၥည္းပိုင္းမွာ ရွင္းလင္းထားတဲ့ ပဌာန္းအဓိပၸာယ္ကို နားေထာင္မိၿပီးတာနဲ႔ ဘယ္ပစၥည္းမွာ ဘာအခ်က္ေတြပါတယ္ဆိုတာကို မွတ္လိုက္ရံုနဲ႔ ၂၄ ပစၥည္းပဌာန္းကို ခ်က္ခ်င္းအလြတ္ရသြားေတာ့ ဆရာၾကီးရဲ့ ေက်းဇူးၾကီးမားလွပါတယ္။ အဓိပၸာယ္မသိဘဲ ရြတ္လည္း ကုသိုလ္ရတယ္ဆိုေပမဲ့ အဓိပၸာယ္သိၿပီး ရြတ္ရင္ေတာ့ တရားရဲ့အႏွစ္သာရနဲ႔ တရားကရတဲ့ ပီတိက ရင္ထဲအထိ စိမ့္၀င္သြားၿပီး မွတ္ညာဏ္ထဲမွာလည္း အျမဲရွိေနတဲ့အတြက္ အဓိပၸာယ္မသိဘဲ ရြတ္တာထက္ အဆေပါင္းမ်ားစြာ ကုသိုလ္ပိုရၿပိး အက်ိဳးပိုရွိမွာ ေသခ်ာပါတယ္။ အဓိပၸာယ္ မသိဘဲ ရြတ္သည္ျဖစ္ေစ၊ သိၿပီးရြတ္သည္ျဖစ္ေစ ပ႒ာန္းရြတ္ျခင္းရဲ့ အက်ိဳးကို ပံုမွန္ ရြတ္သူတိုင္း သိႏိုင္လိမ့္မယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။

ေဟတုပစၥည္းမွ ပူေရဇာတပစၥည္းအထိ အပိုင္း (၁) ကို မဖတ္ရေသးသူမ်ားအတြက္ ဒီေနရာမွာ ဖတ္ႏိုင္ပါတယ္။ ပ႒ာန္းပါဠိကို ေနရာတိုင္းမွာ ရွာလို႔ ရႏိုင္တဲ့အတြက္ အဓိပၸာယ္ကိုပဲ ေဖၚျပလုိက္ပါတယ္။

၁၁။ ပစာွၦာဇာတပစၥယသတၱိ ေက်းဇူးျပဳပံု - ေနာက္ျဖစ္ေသာတရားက ေရွ႔ျဖစ္ေသာတရားကို ေက်းဇူးျပဳျခင္း

ေနာက္မွျဖစ္ၾကေသာ စိတ္ေစတသိတ္တို႔သည္ ေရွ႔၌ျဖစ္ႏွင့္ေသာ ဤ၀တၱဳရုပ္အစုတို႔အား (၀တၳဳ ၆ ပါး = စကၡဳ၊ ေသာတ၊ ဃာန၊ ဇိ၀ွာ၊ ကာယ၊ ဟဒယ) ပစာၦာဇာတ သတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။ (စိတ္ေစတသိတ္ေတြက ၀တၳဳ တခုခုကို မီွျပဳၿပီးမွ ျဖစ္လာၿပီး အဲဒီ ၀တၱဳေၾကာင့္ ေနာက္မွျဖစ္လာတဲ့ စိတ္ေစတသိတ္ေတြကပဲ သူတို႔အမွီျပဳခဲ့တဲ့ ၀တၱဳေတြကို ဆက္လက္တည္တံ့ေနႏိုင္ဖို႔အတြက္ ျပန္ၿပီး ေက်းဇူးျပဳတာကို ပစာၦဇာတသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း ျဖစ္တယ္။)

၁၂။ အာေသ၀နပစၥယ သတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း - အထံုအဟုန္ေပး၍ ေက်းဇူးျပဳျခင္း
- ေရွးေရွးျဖစ္ၾကေသာ ကုသိုလ္ေဇာႏွင့္ ေစတသိတ္တို႔သည္ ေနာက္ေနာက္ျဖစ္ၾကေသာ ကုသိုလ္ေဇာႏွင့္ ေစတသိတ္တို႔ကို အထံုအဟုတ္ေပး၍ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။
-ေရွးေရွးျဖစ္ၾကေသာ အကုသိုလ္ေဇာႏွင့္ ေစတသိတ္တို႔သည္ ေနာက္ေနာက္ျဖစ္ၾကေသာ အကုသိုလ္ေဇာႏွင့္ ေစတသိတ္တို႔ကို အထံုအဟုတ္ေပး၍ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။
- ေရွးေရွးျဖစ္ၾကေသာ ၾကိယာေဇာႏွင့္ ဖိုလ္ေဇာတို႔သည္ ေနာက္ေနာက္ျဖစ္ၾကေသာ ၾကိယာေဇာ္ႏွင့္ ဖိုလ္ေဇာတို႔ကို အထံုအဟုတ္ေပးသည့္အေနျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။

၁၃။ ကမၼပစေယာတိ- ကမၼပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း- မ်ိဳးေစ့သည္ အပင္သစ္တခု ျဖစလလာေစသကဲ့သို႔ ကံတရားသည္ ဘ၀အသစ္တခုျဖစ္လာေစရန္ ဘ၀အသစ္တခု ျဖစ္လာေစရန္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း

-ကုသိုလ္ကံႏွင့္ အကုသိုလ္ကံတို႔သည္ ၀ိဘက္နာမ္ခႏၶာေလးပါးႏွင့္ ကတဋာရုပ္ (ဥတုဇရုပ္+ကမၼဇရုပ္) တို႔ကို ျဖစ္လာေစရန္ ကမၼပစၥယသတၱိျဖင့္ (မ်ိဳးေစ့မွ အပင္ျဖစ္လာေစသကဲ့သို႔) ဘ၀အသစ္တခုျဖေစလာရန္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။

-ေစတနာဟူေသာ ကံတရားသည္ ၄င္းႏွင့္တေပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္ေသာ စိတ္ေစတသိတ္တို႔အားလည္းေကာင္း၊ ထိုစိတ္ေစတသိတ္တို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္လာေစေသာ စိတၱဇရုပ္တို႔အားလည္းေကာင္း ကမၼပစၥယသတၱိျဖင့္ ဘ၀အသစ္တခု ျဖစ္ရန္ေက်းဇူးျပဳပါသည္။

၁၄။ ၀ိပါကပစၥယ သတၱိျဖင့္ေက်းဇူးျပဳျခင္း - ၿငိမ္ၿငိမ္သက္သက္ ျဖစ္ေအာင္ေက်းဇူးျပဳျခင္း
-ကံအက်ိဳးေၾကာင့္ ျဖစ္လာေသာ ၀ိပါက္စိတ္ႏွင့္ေစတသိတ္ နာမ္ခႏၵာေလးပါးတို႔သည္ အျပန္အလွန္တခုကိုတခု ေအးေအးလူလူ ျဖစ္ေစရန္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။

၁၅။ အာဟာရပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း - အိမ္အိုအား က်ားကန္ေပးသကဲ့သို႔ ေက်းဇူးျပဳျခင္း
- ကာဗဠိ္ကာေရာေခၚ ၀ါးမ်ိဳစားေသာက္ရသည့္ (ရုပ္) အာဟာရသည္ ဤရုပ္ခႏၶာကိုယ္အား အားျဖည့္ၿပီး တည္တံ့ခိုင္ျမဲေအာင္ ေထာက္ပံ့၍ အာဟာရသတၱိျဖင့္ (အိမ္အိုအားက်ားကန္ေပးသကဲ့သို႔) ဆက္လက္ရွင္သန္ေနစရန္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။

- နာမ္အာဟာရ သံုးမ်ိဳးသည္ (ဖႆ ၊ ေစဒနာ၊ ၀ိညာဏ) ၄င္းတို႔ႏွင့္တေပါင္းတည္း ယွဥ္ျဖစ္ေသာ စိတ္ေစတသိတ္တို႔အားလည္းေကာင္း ထိုစိတ္ေစတသိတ္တို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္လာေစေသာ စိတၱဇရုပ္တို႔အားလည္းေကာင္း အာဟာရပစၥယသတၱိျဖင့္ (အိမ္အိုအားက်ားကန္ထားေပးသကဲ့သို႔) ေက်းဇူးျပဳပါသည္။

၁၆။ အိျႏၵိယပစၥေယာတိ- အိၿႏၵိယပစၥယ သတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း - ဆိုင္ရာနယ္ပယ္မွာ အစိုးရေအာင္ ထိန္းသိမ္းကြပ္ကဲျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း

-စကၡဳဟူေသာ အျမင္အိေျႏၵသည္ ျမင္သိစိတ္ႏွင့္ ၄င္းႏွင့္တပါင္းတည္း ယွဥ္ျဖစ္ေသာ ေစတသိတ္တို႔ကို ျဖစ္လာေစရန္ အိျႏၵိယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၿပီး ျမင္သိမႈကို အစိုးရသည္။
-ေသာတဟူေသာ အၾကားအိေျႏၵသည္ ၾကားသိစိတ္ႏွင့္ ၄င္းတို႔ႏွင့္ ေပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္ေသာ ေစတသိတ္တို႔အား ျဖစ္လာေစရန္ အိျႏၵိယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၿပီး ၾကားသိမႈကို အစိုးရသည္။
-ဃာနဟူေသာ အနံ႔ခံအိေျႏၵသည္ ၄င္းႏွင့္တပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္ေသာ ေစတသိတ္တို႔အား ျဖစ္လာရန္ အိျႏၵိယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၿပီး နံသိမႈကို အစိုးရသည္။
-ဇိ၀ွာါသူေသာ အရသာအိေျႏၵသည္ ၄င္းႏွင့္တပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္ေသာ ေစတသိတ္တို႔အား ျဖစ္လာရန္ အိျႏၵိယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၿပီး စားသိမႈကို အစိုးရသည္။
-ကာယဟူသာထိေတြ႔မႈအိေျႏၵသည္ ၄င္းႏွင့္တပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္ေသာ ေစတသိတ္တို႔အား ျဖစ္လာရန္ အိျႏၵိယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၿပီး ထိသိမႈကို အစိုးရသည္။
-ရုပ္ဇိ၀ိဟူေသာ အိေျႏၵတရားသည္ ကတဋာရုပ္ (ကမၼဇရုပ္ႏွင့္ ဥတုဇရုပ္) တို႔ကို ျဖစ္လာေစရန္ အိျႏၵိယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၿပီး သက္တမ္းျပည့္တည္ေအာင္ ေစာင့္ထိန္းေပးသည္။
-ရုပ္မဟုတ္ေသာ နာမ္အိေျႏၵတရားတို႔သည္ ၄င္းႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိတ္တို႔အားလည္းေကာင္း၊ ၄င္းေစတသိတ္မ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္လာေစေသာ စိတၱဇရုပ္တို႔အားလည္းေကာင္း အိၿႏိၵယ ပစၥယသတၱိျဖင့္ အစိုးရေအာင္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။

၁၇။ဈာနပစၥေယာတိ-  စ်ာနပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း - ပစၥယုပၸံတရားတို႔အား အာရံုသို႔ စူးစိုက္စြာ ရႈေစျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း
-စ်ာနင္တရားေခၚ စ်ာန္အဂၤါတို႔သည္ ၄င္းတို႔ႏွင့္ တပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္ေသာ ေစတသိတ္တို႔အားလည္းေကာင္း၊ ထိုစိတ္ေစတသိတ္တို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္လာေစေသာ စိတၱဇရုပ္တို႔အားလည္းေကာင္း အာရံုကိုစူးစိုက္ ရႈႏိုင္ေအာင္ စ်ာနပစၥယ သတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။

၁၈။ မဂၢပစၥေယာတိ- မဂၢပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း

 - မဂၢင္တရားတို႔သည္ ၄င္းတို႔ႏွင့္တေပါင္းတည္းယွဥ္ ျဖစ္ေသာ ေစတသိတ္တို႔အားလည္းေကာင္၊ ၄င္းေစတသိတ္တို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္လာေစေသာ စိတၱဇရုပ္တို႔အားလည္းေကာင္း မဂၢပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။

၁၉။ သမၸယုတၱပစၥေယာတိ- သပၸယုတၱပစၥယ သတၱိျဖင့္ေက်းဇူးျပဳျခင္း - အေပါင္းတည္း ယွဥ္ျဖစ္လ်က္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း

-နာမ္ခႏၶာေလးပါးျဖစ္သည့္ စိတ္ႏွင့္ေစတသိတ္တို႔သည္ အျပန္အလွန္ တခုကိုတခု အတူျဖစ္ေအာင္ သမၸယုတၱပစၥယ သတိၱျဖင့္ တေပါင္းတည္း ျဖစ္ေအာင္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။

၂၀။ ၀ိပၸယုတၱပစၥေယာတိ- ၀ိပၸယုတၱပစၥယ သတၱိျဖင့္ေက်းဇူးျပဳျခင္း - မေရာေႏွာဘဲ ေက်းဇူးျပဳျခင္း

-ရုပ္တရားတို႔သည္ နာမ္တရားတို႔အားလည္းေကာင္း၊ နာမ္တရားတို႔သည္ ရုပ္တရားတို႔အားလည္းေကာင္း ေရာေႏွာျခင္းမရွိဘဲ အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။

၂၁။ အတၳိပစၥေယာတိ- အတၳိပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း - အထင္အရွား ရွိျခင္းျဖင့္ေက်းဇူးျပဳျခင္း

-နာမ္ခႏၶာေလးပါး (စိတ္၊ ေစတသိတ္) တို႔သည္ အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ အထင္အရွား ရွိျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၾကပါသည္။
-မဟာဘုတ္ေလးပါး ျဖစ္သည့္ ပထ၀ီ၊ အာေပါ၊ ေတေဇာ၊ ၀ါေယာ တို႔သည္ အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ အထင္အရွား ရွိျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။
-ပဋိသေႏၶတည္စဥ္အခါတြင္ နာမ္ႏွင့္ရုပ္တို႔သည္ အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ အထင္အရွား ရွိျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။
-စိတ္၊ ေစတသိတ္တို႔သည္ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္လာေသာရုပ္၊ စိတၱဇရုပ္တို႔ကို အထင္အရွားရွိျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။
-မဟာဘုတ္ေလးပါးျဖစ္သည့္ ပထ၀ီ၊ ေတေဇာ၊ အာေပါ၊ ၀ါေယာ တို႔သည္ ၄င္းတို႔၏အမွီရုပ္ ျဖစ္သည့္ စိတၱဇရုပ္တို႔ကို (ျဖစ္လာေစရန္) အထင္အရွား ရွိျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။
-စကၡဳ ၀တၱဳေခၚ စကၡဳပသာဒသည္ (အဆင္း၊ ျမင္ကြင္းႏွင့္ထိေတြ႔ေသာအခါ) ျမင္သိစိတ္ႏွင့္ ၄င္းႏွင့္ တေပါင္းတည္း ယွဥ္ျဖစ္ေသာ ေစတသိတ္တို႔ကို (ျဖစ္လာေစရန္) အထင္အရွား ရွိျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။
-ေသာတ၀တၱဳေခၚ ေသာတပသာဒသည္ (အသံႏွင့္ထိေတြ႔ေသာအခါ) ၾကားသိစိတ္ႏွင့္ ၄င္းႏွင့္ တေပါင္းတည္း ယွဥ္ျဖစ္ေသာ ေစတသိတ္တို႔ကို (ျဖစ္လာေစရန္) အထင္အရွား ရွိျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။
-ဃာန၀တၱေခၚ ဃာနပသာဒသည္ (ရနံ႔ႏွင့္ ထိေတြ႔ေသာအခါ) နံသိစိတ္ႏွင့္ ၄င္းႏွင့္ တေပါင္းတည္း ယွဥ္ျဖစ္ေသာ ေစတသိတ္တို႔ကို (ျဖစ္လာေစရန္) အထင္အရွားရွိျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။
ဇိ၀ွါ၀တၱဳေခၚ ဇိ၀ွါပသာဒသည္ (အစာအရသာႏွင့္ ထိေတြ႔ေသာအခါ) စားသိစိတ္ႏွင့္ ၄င္းႏွင့္ တေပါင္းတည္း ယွဥ္ျဖစ္ေသာ ေစတသိတ္တို႔ကို (ျဖစ္လာေစရန္) အထင္အရွားရွိျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။
ကာယ၀တၳဳေခၚ ကာယပသာဒသည္ (အထိအေတြ႔ႏွင့္ၾကံဳေတြ႔ေသာအခါ) ထိသိစိတ္ႏွင့္ ၄င္းႏွင့္ တေပါင္းတည္း ယွဥ္ျဖစ္ေသာ ေစတသိတ္တို႔ကို (ျဖစ္လာေစရန္) အထင္အရွား ရွိျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။
-ရူပါရံုေခၚ အျမင္အာရံုသည္ ျမင္သိစိတ္ႏွင့္ ၄င္းႏွင့္တေပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္သာ တရား- စိတ္ေစတသိတ္တို႔ကို (ျဖစ္လာေစရန္) အထင္အရွားရွိျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။
-သဒၵါယတနံေခၚအၾကားအာရံုသည္ ၾကားသိစိတ္ႏွင့္ ယင္းႏွင့္တေပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္ေသာ တရား- စိတ္ေစတသိတ္တို႔ကို ျဖစ္လာေစရန္ အထင္အရွားရွိျခင္းျမင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။
-ဂႏၶာယတနံေခၚ အန႔႔ံခံအာရံုသည္ နံသိစိတ္ႏွင့္ ယင္းႏွင့္တေပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္သာ တရား- စိတ္ေစတသိတ္တို႔ကို ( ျဖစ္လာေစရန္) အထင္အရွား ရွိျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။
-ရသာယတနံေခၚ ရသအာရံုသည္ စားသိစိတ္ႏွင့္ ယင္းႏွင့္တေပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္သာ တရား- စိတ္ေစတသိတ္တို႔ကို( ျဖစ္လာေစရန္) အထင္အရွား ရွိျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။
- ေဖာ႒ဗၺာယတနံေခၚ အထိအေတြ႔အာရံုသည္ ထိသိစိတ္ႏွင့္ ယင္းႏွင့္တေပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္သာ တရား- စိတ္ေစတသိတ္တို႔ကို ( ျဖစ္လာေစရန္) အထင္အရွား ရွိျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။
အဆင္း၊ အသံ၊ အနံ႔၊ အရသာ ႏွင့္ အထိအေတြ႔အာရံုတို႔သည္ မေနာဓာတ္သံုးပါး (ပဥၥဒြာရ၀စၥန္း၊ သံပဋိစၦိဳင္း၊ ေဒြး) ႏွင့္ ၄င္းတို႔ႏွင့္တေပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္သာ စိတ္ေစတသိတ္တို႔ ကို ျဖစ္လာေစရန္ အထင္အရွား ရွိျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။

အၾကင္(ဟာဒရ၀တၱဳ) ရုပ္ကို အမွီျပဳ၍ မေနာဓာတ္သံုးပါးႏွင့္ မေနာ၀ိညာဏဓာတ္ ၇၆ ပါးတို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ ထို (ဟဒရ၀တၱဳ) ရုပ္သည္ မေနာဓာတ္သံုးပါး၊ မေနာ၀ိညာဏဓာတ္ (၇၆) ပါးႏွင့္ ၄င္းတို႔ႏွင့္ တေပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္ေသာ ေစတသိတ္ေတြကိုပါ (ျဖစ္လာေစရန္) အထင္အရွား ရွိျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳသည္။

၂၂။ နတၳိပစၥေယာတိ- နတၳိပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း - မရွိျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း

-ေကာင္းစြာအျခားမရွိဘဲ ခ်ဴပ္ၿငိမ္းသြားၾကေသာ စိတ္ေစတသိတ္တို႔သည္ အေၾကာင္းကိုစြဲ၍ ျဖစ္လာေသာ(ပဋပၸႏၷာနံ) ေစတသိတ္တို႔အား မရွိျခင္းျမင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။

၂၃။ ၀ိဂတပစၥေယာတိ-  ၀ိဂတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း - ကင္းခ်ဴပ္ျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း
--ေကာင္းစြာအျခားမရွိဘဲ ကင္းခ်ဴပ္သြားၾကေသာ စိတ္ေစတသိတ္တို႔သည္ အေၾကာင္းကိုစြဲ၍ ျဖစ္လာေသာ(ပဋပၸႏၷာနံ) ေစတသိတ္တို႔အား ကင္းခ်ဴပ္ျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။

၂၄။ အ၀ိဂတပစၥယ သတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း- မကင္းခ်ဴပ္ျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း

အ၀ိဂတပစၥယသတၱိက အတၱိပစၥယ သတၱိနဲပ အားလံုးတူပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အတၱိအစၥယ သတိၱကို ျပန္သြားၿပီး ၀ါက်အားလံုးက "အထင္အရွား ရွိျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျ့ပဳသည္" ေနရာမွာ "မကင္းခ်ဴပ္ျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳသည္" လို႔အစားထိုး သြားဖို႔ပဲ လိုပါတယ္။

ဆရာၾကီးေဒါက္တာမင္းတင္မြန္ရဲ့ ေဟာေျပာခ်က္ မူရင္းကို ဒီေနရာ <https://www.youtube.com/watch?v=OZ8ukhaWfYw> မွာ ေလ့လာႏိုင္ပါတယ္။
ဆရာၾကီးက်န္းမာ ခ်မ္းသာ သက္ေတာင့္သက္သာ ရွိစြာနဲ႔ သက္ေတာ္ရာေက်ာ္တဲ့အထိ တရားဓမၼေတြကို မဂ္ဖိုလ္ရတဲ့အထိ ပြားမ်ားၿပီး သာသနာျပဳႏိုင္ပါေစ-

အားလံုးရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ့ၾကပါေစ

1 comments:

ယခုအခါ ျမန္မာနိုင္ငံသို႔ နိုင္ငံျခားသားေတြ အဆက္မျပတ္ ေရာက္လာေနၾကတယ္။

ေရာက္လာရင္ အမ်ားအားျဖင့္ ေရႊတိဂုံဘုရား ပုဂံဘုရားမ်ား မႏၲေလးမဟာျမတ္မုနိဘုရား စစ္ကိုင္းဘုရားမ်ားကို လည္ပတ္ဖူးေျမာ္ျပီး အဆင္သင့္ရင္ ေတာင္ၾကီးနဲ႔ အင္းေလးကန္သို႔ တစ္ရက္သြားလည္ၾကတယ္။

ျပီးေတာ့ျပန္ၾကတာပဲ။

မၾကာေသးမီအခိ်န္က အဂၤလိပ္ ပါေမာကၡ နွစ္ေယာက္နဲ႔ အေမရိကန္ ပါေမာကၡတို႔ ျမန္မာနိုင္ငံသို႔ ေရာက္လာၾကတယ္။

ထုံးစံအတိုင္း ဘုရားဖူးၾကတ့ဲအခါ 'အုတ္ပုံေစတီကို လူတို႔က ပန္းပူေဇာ္တာ မီးပူေဇာ္တာ ရွိခိုးတာေတြဟာ ဘာအကိ်ဳးေက်းဇူးရွိသလဲ'လို႔ ေတြ႔တ့ဲလူၾကီးေတြကို ေမးၾကတယ္။

အဂၤလိပ္လိုေမးတယ္ဆိုေတာ့ ျမန္မာေဂါပကလူၾကီးတို႔က ေျဖဖို႔ခက္ေနၾကတယ္။

အဲ ... ဆူးေလးဘုရားကို ပါေမာကၡအဖြဲ႔ ေရာက္လာၾကတယ္။

ထုံးစံအတိုင္း သူတို႔ရဲ႕ေမးခြန္းကို ေဂါပကလူၾကီးမ်ားကို ေမးတယ္။

လူၾကီးေတြ ေစတီရင္ျပင္မွာ ေန႔စဥ္ တစ္ေနကုန္ ေဝယ်ာဝစၥျပဳ လုပ္ေနတ့ဲ မစၥတာဘဲလူး ကို အေခၚခိုင္းလိုက္ၾကတယ္။

မစၥတာ ဘဲလူးဟာ ဘရုတ္ကင္း အဂၤလိပ္ရွ္ (Broken English) ေတာ္ေတာ္ေျပာနိုင္တာကိုး။

မစၥတာဘဲလူး ေရာက္လာတ့ဲအခါ အေမရိကန္ပါေမာကၡက ေမးတယ္။

Why do you worship this Pagoda?
ဒီေစတီကို သင္တို႔ဘာေၾကာင့္ ကိုးကြယ္ၾကသလဲ။

This Pagoda is made of bricks.
ဒီေစတီဟာ အုတ္နဲ႔ တည္ေဆာက္ထားတယ္။

Your houses are made of bricks.
သင္တို႔ရဲ႕အိမ္မ်ားကို အုတ္နဲ႔ပဲ ျပဳ လုပ္ထားၾကတယ္။

And your offices are made of bricks.
ျပီေတာ့ သင္တို႔ရဲ႕ရုံးမ်ားကိုလဲ အုတ္နဲ႔ပဲ ျပဳ လုပ္ထားၾကတယ္။

What is the difference?
ဘာျခားနားမႈရွိသလဲတ့ဲ။

အဲဒီအခါ မစၥတာဘဲလူးက အေမရိကန္ပါေမာကၡကို ျပန္ေမးတယ္။

Do you have a wife, mister?
ဆရာ ... သင့္မွာ ဇနီးမယား ရွိသလား။

Oh yes. အိုး ... ရွိတာေပါ့။

Do you have mother?
သင့္မွာ အေမရွိရဲ႕လား။

Oh yes, I have.
ဟ ... ရွိတာေပါ့ကြာ။

Do you have sister?
သင့္မွာ ညီမေကာ ရွိသလား။

Oh yes. အိုး ... ရွိပါတယ္။

Now at night with whom do you sleep?
ကဲ... မိုးခ်ဳပ္တ့ဲအခါ သင္ ဘယ္သူနဲ႔ အိပ္သလဲ။

Of course, I sleep with my wife.
ဟာကြာ ... ငါ့ဇနီးနဲ႔အတူ ငါအိပ္တာေပါ့။

Why don't you sleep with your mother?
သင့္အေမနဲ႔ ဘာေၾကာင့္ အတူမအိပ္သလဲ။

Why don't you sleep with your sister?
သင့္နွမနဲ႔ ဘာေၾကာင့္ အတူမအိပ္သလဲ။

Your mother is woman.
သင့္ရဲ႕အေမဟာ မိန္းမပဲ။

Your sister is also woman.
သင့္နွမကလဲ မိန္းမပဲ။

And your wife is woman.
ျပီးေတာ့ သင့္ဇနီးကလဲ မိန္းမပဲ။

What is the difference?
ဘာျခားနားမႈရွိသလဲ။

အဲဒီအခါ အေမရိကန္ပါေမာကၡက မ်က္လုံးမ်က္ဆံျပဴးျပီး ေျပာလိုက္တယ္။

Oh boy, I get your point.
ဟုတ္ျပီကြာ မင္းဆိုလိုတာကို ငါနားလည္ျပီ။

မစၥတာဘဲလူး နွာနွပ္ေပးလိုက္တာ အေမရိကန္ အဂၤလိပ္ပါေမာကၡေတြ ေမးခြန္းထပ္မေမးနိုင္ၾကေတာ့ဘဲ ႏႈတ္ပိတ္ျပီး ေခါင္းတညိတ္ညိတ္နဲ႔ ထြက္ခြာသြားၾကေတာ့တယ္။

အျခားဘာသာအယူရွိၾကတ့ဲ နိုင္ငံျခားသားတို႔ဟာ ေစတီကို အုတ္ပုံလို႔ျမင္ေနၾကတယ္။

သစၥာေလးပါးကိုျမင္သိတ့ဲ ဗုဒၶဉာဏ္ေတာ္နဲ႔ သဗၺညဳ တဉာဏ္ေတာ္ကို ကိုယ္စားျပဳ တ့ဲအထိမ္းအမွတ္ျဖစ္တာကို သူတို႔ မျမင္နိုင္ၾကဘူး။

ဒီဉာဏ္ေတာ္တို႔ဟာ ထိပ္တန္းအက်ဆုံး အျမတ္ဆုံး ဉာဏ္ေတာ္မ်ားျဖစ္ၾကလို႔ ဒီဉာဏ္ေတာ္ဆီသို႔ အာရုံညႊတ္သြားနိုင္တယ္ဆုိရင္ပဲ ၾကည္ညိဳ စိတ္ျဖစ္သြားတယ္ဆိုရင္ပဲ ၾကီးက်ယ္တ့ဲ ကုသိုလ္ကံေစတနာေတြ ကုေဋခ်ီျပီး ျဖစ္ေပၚလာၾကတာကို သူတို႔မသိၾကဘူး။

(ေဒါက္တာမင္းတင္မြန္)
ျမတ္ဗုဒၶ စာအုပ္မွ